Jan 16, 2015
`ரெடிமேட்' உணவுகள் சரியா... தவறா? பரோட்டா, சப்பாத்தி, இடியாப்பம்...
இன்றைய அவசர உலகில் சென்னை, மும்பை, டெல்லி போன்ற மெட்ரோபாலிட்டன் நகரங்கள் முதல், அடுத் தடுத்த இடங்களில் இருக்கும் நகராட்சிகள் வரை வேர் ஊன்றி உள்ளது 'ரெடி டு ஈட்’ உணவுகளின் வியாபாரம். 'பெரு நகரங்களில் 82% குடும்பங்கள் ரெடிமேட் உணவுகளிடம் சரணடைந் துள்ளன' என்கிறது சமீபத்தில் வெளியான ஒரு புள்ளிவிவரம். பல மணி நேர சமையலறைச் சுமையை, சில நிமிடங்கள் ஆக்கியிருப்பதாலே பலராலும் விரும்பப்படும் இந்த ரெடிமேட் உணவுகளில் கலக்கப்படும் ரசாயனங்களும், அது ஏற்படுத்தக்கூடிய பாதிப்புகளும் நிறைய நிறைய! அதைப் பற்றியதே இந்தக் கட்டுரை!
உங்கள் உணவில் எத்தனை கெமிக்கல்கள்?!
''காஸ்மெடிக் பொருட்கள் வாங்கும்போதுகூட நார்மல் சருமத்துக்கானதா, வறண்ட சருமத்துக் கானதா, காலாவதி தேதி என்ன என்பதை எல்லாம் பார்த்து வாங்கும் நம் மக்கள், உண்ணும் உணவு விஷயத்தில் அந்த அக்கறையைக் காட்டாதது வேதனைக்குரிய விந்தை!'' என்று நொந்து போய் சொல்லும், சென்னை, இ.எஸ்.ஐ மருத்துவமனையின் ஊட்டச்சத்து நிபுணர் பவானி, விரிவாகவே பேசினார்.
''சப்பாத்தி, பரோட்டா, இடியாப்பம், பனீர் மசாலா, மீன் கிரேவி என வகை வகையாக வந்திருக்கும் ரெடிமேட் உணவுகளை வாங்கும்போது, அதில் கலந்துள்ள பொருட்கள் என்னென்ன, அந்தப் பொருட்கள் ஏற்படுத்தும் விளைவுகள் என்ன, அந்நிறுவனம் அரசு அனுமதி பெற்றதா போன்றவற்றைப் பார்க்க வேண்டும் என்ற விழிப்பு உணர்வுகூட இங்கு பலருக்கும் இல்லை. 'ரெண்டு நிமிடம் அடுப்பில் வைத்து இறக்கினால், சமையல் முடிந்தது' என்கிற எளிமையை மட்டுமே பார்த்து வாங்கிச் சாப்பிடும் அந்த உணவுகளில் பலவும்... 15 வயதில் கேன்சரையும், 25 வயதில் சர்க்கரை நோயையும் தரவல்லது என்பதை அறிவீர்களா?
காலையில் சமைக்கும் உணவு, இரவுக்குள் கெட்டுவிடும் என்பதே இயல்பு. கெடவேண்டும் என்பதுதான் இயற்கையின் நியதி. ஆனால், ஓர் உணவுப் பொருளை, நாள் கணக்கில்... மாதக்கணக்கில் எல்லாம் கெடாமல் வைக்க வேண்டும் என்றால், அதில் எந்தளவுக்கு செயற்கைப் பொருட்களைச் சேர்க்க வேண்டும்? அப்படிச் சேர்க்கப்படும் பதனப்பொருட்கள் (preservative) மற்றும் ரசாயனங்கள் உடலில் நச்சுத்தன்மையை உண்டாக்கி சிறுநீரகம், கல்லீரல் ஆகியவற்றை பாதிக்கும்தானே!
உணவுப்பொருட்கள் நீண்ட நாள் கெடாமல் பதப்படுத்து வதற்காகச் சேர்க்கப்படும் சல்ஃபைடு, ஆஸ்துமா மற்றும் மனநலன் சார்ந்தபிரச்னையை விளைவிக்கக்கூடும். ரெடிமேட் உணவுகள் பெரும்பாலும் குளிர்விக்கப்பட்ட அல்லது உறைந்த நிலையில் இருப்பதால், அந்த உணவின் சுவை குறைவது இயல்பு. இதைத் தவிர்க்கும் பொருட்டு, ரெடிமேட் உணவு வகைகளைத் தயாரிக்கும் நிறுவனங்கள், சுவையைத் தக்கவைக்க சர்க்கரை, உப்பு, கொழுப்பு, நறுமணம், வண்ணங்கள் போன்றவற்றை அளவுக்கதிகமாகச் சேர்க்கிறார்கள். ரெடிமேட் உணவுகளில் உள்ள அதிக கொழுப்பு, இதயத்தைக் கடுமையாகப் பாதிக்கக்கூடும். சரும நோய்கள், உடல் பருமன், நீரிழிவு, உயர்ரத்த அழுத்தம் போன்ற வளர்சிதை மாற்ற பிரச்னைகளையும் தரவல்லது இந்த ரெடிமேட் உணவுகள். அசைவ உணவுகளைப் பதப்படுத்த சேர்க்கப்படும் சோடியம்... அலர்ஜி, வாந்தியில் தொடங்கி, புற்றுநோய் வரை பாதிப்புகளை ஏற்படுத்தலாம்.
வீட்டில் தயாராகும் உணவுகளைவிட, ரெடிமேட் உணவுகள் வழங்கும் ஊட்டச் சத்துகள் குறைவு. அவை கெட்டுப் போகாமல் இருக்க பல வேதியியல் முறைகளுக்கு உட்செலுத்தப்படும்போது, அதிலுள்ள சத்துகள் அழிந்துபோகும். எனவே, ஒருவர் தொடர்ந்து ரெடிமேட் உணவுகளை எடுத்துக் கொள்ளும்போது, உடலுக்குத் தேவையான ஊட்டச்சத்துகள் கிடைக்காமல் போவதோடு, அது அவரின் உடல் வளர்ச்சியைக் குறைத்து, நோய் எதிர்ப்பு சக்தியையும் கரைக்கும்.
உணவு அரசியல்!
ரெடிமேட் உணவுகள், ஓர் உலக அரசியல் காரணி. சந்தையில் தங்களின் பொருளை நிலைநிறுத்த பெரும்பாலான நிறுவனங்களும் லாபத்தை மட்டுமே குறிக்கோளாகக் கொண்டு, மக்களின் ஆரோக்கியம் பற்றிய அக்கறையை புறந்தள்ளுகின்றன. தேவை லாபம். அதைப் பெற, மணம், வண்ணம், கெட்டுப்போகாமல் நீடிக்கும் தன்மை என இவற்றுக்காக எதையும் சேர்க்கலாம் என்பது இவர்களின் கொள்கை. அவற்றை வாங்கிச் சாப்பிடும் நமக்கு என்ன நேரும் என்று கவலைப்பட, அவர்கள் நம் அம்மாவோ, பாட்டியோ இல்லையே!
2011-ம் ஆண்டு மேற்கொள்ளப்பட்ட ஆய்வு, 2015-ம் ஆண்டுக்குள் இந்தியாவில் 'பேக்' செய்யப்பட்டு விற்பனை செய்யப்படும் உணவுப்பொருட்களின் விற்பனை 30 பில்லியன் டாலரைத் தொடக்கூடும் என்கிறது. இதில் உங்களுடைய பணமும் சேரத்தான் போகிறதா?!'' என்று கேட்டு முடித்தார், ஊட்டச்சத்து நிபுணர் பவானி.
கெமிக்கல் விருந்து!
மக்களிடையே உணவுப் பொருட்கள் குறித்த விழிப்பு உணர்வை தொடர்ந்து ஏற்படுத்தி வருபவர், சென்னையைச் சேர்ந்த 'கான்சர்ட்' எனும் தன்னார்வ நிறுவனத்தின் இயக்குநர் சந்தானராஜன். அவர் பேசும்போது, ''ரெடிமேட் உணவுகளில் பல வகையான கெமிக்கல்கள், குறைந்த விலையில் கிடைக்கும் தடைசெய்யப்பட்ட வண்ணங்கள், பாதிப்புகளை ஏற்படுத்தும் கலவைகள் என பலவற்றையும் கேட்பாரற்றுக் கலந்து வருகின்றன பல நிறுவனங்கள். மேலும், பேக் செய்யப்படும் பிளாஸ்டிக்குகள் ஏற்படுத்தும் பாதிப்புகளும் பல. அப்படியான பிளாஸ்டிக் மெட்டீரியலில் பேக் செய்யப்பட்ட உணவுகளை நாங்கள் 'கெமிக்கல் விருந்து’ என்று குறிப்பிடுவோம்.
சாதாரணமாகவே பிளாஸ்டிக் ஆபத்தை விளைவிக்கக்கூடியவை. இதில் மாதக்கணக்கில் உணவு பதப்படுத்தப்படும்போது ஏற்படும் மாற்றங்களும், விளைவிக்கும் கேடுகளும் நிறைய. எங்கள் 'கான்சர்ட்’ அமைப்பும், இன்னும் பல நுகர்வோர் அமைப்புகளும் 'உணவுப் பொருட்களின் பயன்பாட்டுக்குத் தகுதியான பிளாஸ்டிக் பொருட்களுக்கு பிரத்யேக முத்திரை ஒதுக்குங்கள்’ என்று பல முறை அரசிடம் வலியுறுத்தி ஓய்ந்துவிட்டோம்!
வண்ணமும், குறியீடும்!
பொதுவாக, உணவு வகைகளில் பயன்படுத்தக்கூடிய வண்ணங்களில் இரண்டு வகை உண்டு. ஒன்று இயற்கை வண்ணம் (natural),மற்றொன்று செயற்கை வண்ணம் (synthetic).கறிவேப்பிலையில் உள்ள பச்சை நிறம், கேரட்டில் உள்ள ஆரஞ்சு நிறம் போன்றவை இயற்கை வண்ணங்கள். செயற்கை நிறங்களில் அனுமதிக்கப்பட்டுள்ள 8 நிறங்களைத் தவிர மற்ற நிறங்களைப் பயன்படுத்தக்கூடாது என்பது விதிமுறை. ஆனால், பெரும்பாலான நிறுவனங்கள் மிகக்குறைந்த விலைக்கு கிடைக்கிறது என்பதற்காக தடைசெய்யப்பட்டுள்ள வண்ணங்களை ரெடிமேட் உணவுகளில் பயன்படுத்தி வருகிறார்கள்.
விளம்பரங்களை நம்ப வேண்டாம்!
விளம்பரங்களில், 'இதில் இந்தச் சத்து உள்ளது’, 'ஃப்ரெஷ்ஷாக கிடைக்கும்’, 'ரெண்டே நிமிஷத்தில் சமையல் ரெடி’ என்றெல்லாம் கூவுபவர்கள், தங்களுக்கு தரப்பட்ட தொகைக்காக கேமரா முன் பேசியவர்களே! எனவே, விளம்பர யுக்திகளுக்கும், விளம்பரங்களில் தோன்றுபவர்களின் வார்த்தைகளுக்கும் ஏமாறாதீர்கள்.
கொதிக்காத ரசம், முக்கால் பதம் வெந்த கத்திரிக்காய், மசித்த கருணைக்கிழங்கு என்று ஒவ்வொரு உணவையும் பதம் பார்த்துச் சமைத்தவர்கள் நம் பாட்டிகளும், அம்மாக்களும். சமைப்பதற்கு சோம்பேறித்தனப்பட்டு ரெடி டு ஈட்' உணவுகளை வாங்கிச் சாப்பிடும்போது, அதன் விலைக்கு தோல் அலர்ஜியில் இருந்து புற்றுநோய் வரை நமக்கு இலவசமாகத் தரப்படுகிறது என்பதை நொடிப்பொழுது மனதில் நிறுத்துங்கள்!'' அக்கறையுடன் அழுத்தமாகச் சொன்னார், சந்தானராஜன்!
சமைப்போம்!
''வேண்டவே வேண்டாம்!''
ரெடிமேட் உணவு தயாரிக்கும் நிறுவனம் ஒன்றில் வேலை செய்யும் நண்பர் ஒருவர், தன் பெயர் தவிர்த்துப் பேசினார்.
''நான் கண்கூடாகப் பார்க்கும் அனுபவத்தில், ரெடிமேட் உணவுகளை விஷம்னுதான் சொல்வேன். 99% ரெடிமேட் உணவு நிறுவனங்களுக்கு லாபம் மட்டுமே இலக்கு. யார் குறைந்த விலைக்கு உணவைக் கொடுத்து, அதிக வாடிக்கையாளர்களைப் பிடிக்கிறாங்கனு அந்த நிறுவனங்களுக்கு இடையில நடக்குற போட்டியில, உணவுப் பொருள்ல கலக்கப்படும் கெமிக்கல்ஸ், அதோட தரம் பத்தி எல்லாம் அவங்களுக்கு கவலையே இல்ல. ரெடிமேட் உணவு தயாரிக்கும் நிறுவனங்கள்ல வேலை செய்யும் பணியாட்களில் இருந்து, உரிமையாளர்கள் வரை அந்த உணவுகளை யாரும் சாப்பிட மாட்டாங்க. ஏன்னா, அந்தளவுக்கு அதில் அட்டூழியம் நடக்குது. மனசாட்சி உறுத்தலோடதான் இந்த வேலையைப் பார்க்குறேன். வேற வேலை தேடிட்டு இருக்கேன். முடிந்தவரை யாரும் ரெடிமேட் உணவுகள் சாப்பிடாதீங்க!'' என்றார் வருத்தத்தோடு.
கிராமங்களிலும் ரெடிமேட்!
இந்தியாவில் ரெடிமேட் உணவைப் பயன்படுத்து கிறவர்களில் 78% பேர் நகரங்களைச் சேர்ந்தவர்கள், 22% பேர் கிராமங்களைச் சேர்ந்தவர்கள் என்பது ஓர் ஆய்வு சொல்லும் அதிர்ச்சித் தகவல்.
கிழக்கு மற்றும் வடகிழக்கு இந்தியப் பகுதிகளைச் சேர்ந்தவர்கள் 21% பேர், வட இந்தியாவைச் சேர்ந்தவர்கள் 38% பேர், தென் இந்தியாவைச் சேர்ந்தவர்கள் 28% பேர், மேற்கு இந்தியாவைச் சேர்ந்தவர்கள் 36% பேர் ரெடிமேட் உணவைப் பயன்படுத்துகிறார்கள்.
அடுத்த ஐந்து ஆண்டுகளில், இது 40% 60% அதிகரிக்கும் என்பது கணிப்பு.
மிளகாய்த்தூளையும் விட்டுவைக்கவில்லை!
'கான்சர்ட்’ நிறுவனம், இந்திய நுகர்வோர் துறையின் அனுமதியின் பெயரில் மிளகாய்த்தூள்குறித்த ஆய்வு ஒன்றை மேற்கொண்டது. 'மிளகாய்த்தூள் விலையுயர்ந்த பொருளாக இருப்பதால், அதனுடன் மிளகாய் காம்பு, இதழ்கள் முதலியன சேர்க்கப்பட்டு அரைக்கப்படுகின்றன. இதனால் அதன் வண்ணம் குறையும் என்பதால், அதில் சூடான் வண்ணம் எனும் பெட்ரோலியப் பொருளுக்கு போடப்படும் வண்ணம் சேர்க்கப்படுகிறது. இதைச் சாப்பிடுவதால் கேன்சர் வருவதற்கான வாய்ப்பு அதிகரிக்கிறது.
மேலும், மிளகாய்த்தூளில் இயற்கை வண்ணம் மற்றும் காரத்தன்மை நீடிக்க 2% தாவர எண்ணெய் சேர்க்க அனுமதிக்கப்படுகிறது. ஆனால், அதிகமான நிறுவனங்கள் தாவர எண்ணெய்க்குப் பதிலாக மினரல் எண்ணெய் சேர்ப்பதுடன், அதனை லேபிளில் சரிவர தெரியப்படுத்துவது கிடையாது. இதுவும் புற்றுநோய்க்கான வாய்ப்பை அதிகரிக்கும் அபாயப் பொருளே!’ என்கிறது அந்த ஆய்வு.
மொத்த நுகர்வோரில், 75% பேர் நிறுவனத்தின் பெயரை மட்டுமே பார்த்துவிட்டு, அதிலுள்ள தகவல்களை கவனிக்காமல் வாங்குகிறார்கள். மீதமுள்ள 25% பேரில் 39% நுகர்வோர் பயன்பாட்டு நாளையும், 27% நுகர்வோர் தயாரிப்பு தேதியையும் பார்த்து வாங்குகிறார்கள்.
குழந்தைகளைக் கண்காணியுங்கள்!
'ரெடி டு ஈட்' உணவு சாப்பிட்ட நாளைத் தொடர்ந்த நாட்களில் உடலில் ஏற்படும் மாற்றங்களைக் கவனியுங்கள். கூடவே, தொடர்ந்து ரெடிமேட் உணவுகளைச் சாப்பிட்டு வரும் குழந்தைகளிடம் ஏற்படும் மாற்றங்களைக் கண்காணியுங்கள். ஒன்று, அது அதிக துறுதுறு என்று மாறும். அல்லது மந்தமாக மாறும். குழந்தைகளின் இந்த நடவடிக்கை மாற்றங்களுக்கும், அவர்கள் சாப்பிடும் ரெடிமேட் உணவுகளுக்கும் சம்பந்தம் உண்டு என்பது நிரூபிக்கப்பட்ட உண்மை!
Fake organic brands thrive under FSSAI
The Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI) has been issued a legal notice by the Crop Care Federation of India (CCFI) for issuing the 'organic' certificate and logo to companies caught cheating consumers.
The federation, in its notice on January 3 , has blamed the food authority for letting "fake, wrongly labelled and misbranded organic products" deceive millions of consumers in India.
The CCFI had collected and shared 25-30 samples from across the country where organic brands were clearly found flouting and misusing the certificate and logo issued by the FSSAI. The federation has also alleged that these companies were spreading deliberate misinformation about conventional food consumed by a large number of people.
"These are serious violations by organic brands who are openly flouting various provisions of the FSSAI Act. These popular brands are also spreading fear among the consumers through printing unsubstantiated and unscientific claims," said Rajju Shroff, Chairman, CCFI.
A sample of 'Organic Rava Idli' mix collected by the federation showed the FSSAI licence number but the label did not disclose the percentage of ingredient used at the time of manufacturing. Similarly, the label on a packet of 'Organic Chaat Masala' didn't disclose the percentage of ingredients. Also, the packet had no FSSAI licence number on it.
To top it, it was found that the FSSAI has not booked a single violator for mislabeling products sold as organic in the past eight years.
Some of the samples collected by the federation were manufactured by the biggest brands in the organic industry in the country.
"We have decided to take FSSAI to the court because we feel they are not vigilant and apparently have no intention to crack down on such fake organic brands carrying objectionable, unscientific and unsupportable label claim.
FSSAI has also not drawn any sample of organic products from retail market for tests in the eight years of its existence," said Shroff.
As per Food Safety and Standards Act 2006, no person shall manufacture, distribute, sell or expose for sale or dispatch or deliver to any agent or broker for the purpose of sale, any packaged products which are not marked and labelled in the manner as many be specified by regulations.
"The 'Organic' logo does not and cannot represent any health or safety or nutrition distinction over conventionally produced farm products criteria. The organic logo certifies the product was produced using certain organic production and processing standards," said S. Ganesan, Public Policy Advisor to CCFI.
The federation also demanded the FSSAI to take action against the organic food companies.
It's trust vs certification
For farmers, trust sells more than organic licence
Organic food outlet Restore, which has become a household name in Chennai, has an annual turnover of Rs 1 crore
A FOOD SAFETY and Standards Authority of India (FSSAI) official walked into Restore, an organic food store at Kottivakkam in Chennai. He picked up a packet of rice off the shelf and noticed some bugs in it. “How can you sell groceries with bugs?” he asked. The staff told him their customers buy their goods precisely because of the bugs in them. The official was amused, but then asked to see the organic certificates of the farmers who supplied the store. The staff told him the supplying farmers did not have certification. Taken aback, the official asked, “How will your customers trust that your products are organic?”
“We told him our customers trust our products precisely because our farmers don’t have certificates but are part of our trust-network. The kind of customers we have would rather trust people than institutions and would rather support small farmers than big landlords and industrialists,” says Sangeetha Shriram, one of the founders of the store. The incident ended with the bemused official handing them their licence and buying a few products in the bargain.
One of the main bottlenecks in marketing organic food is certification – for all farmers it is a hassle, for small farmers it is an expensive task. And for customers, certified organic food means a premium price that is unaffordable.
But is organic certification the best way to get trusted organic food? Farmers, agriculture activists and those involved in marketing organic food think it is not. That is perhaps the reason several cities in India are seeing the rise of community-supported organic food marketing endeavours.
Trust is long-term
The best way to get authentic, trusted organic food, say those who deal in it, is to establish close contact between procurers, consumers and farmers. Restore, which has virtually become a household name in Chennai, relies on this practice.
“Initially, we would visit every single farm we procured from, and spend a whole day there, getting to know the farmer, his philosophy and practices,” says Shriram, “We got cheated a few times, but with time we developed an intuitive check-list of what to look out for. Two of the things were biodiversity on the farm and the process of preparing organic inputs.”
Farmers on their part also feel that selling food on trust works better.
R Jagannathan from farmer group Nalla Karai, which has become extremely popular in Chennai for its organic leafy vegetables, says, “Most of our customers are convinced because our greens are tastier than those available in the market.”
Dheeraj Pipada, farmer from village Wadgaon Kolhati in Aurangabad, Maharashtra, agrees. “Unless you are a really big producer company who wants to sell to corporates or go for exports, trust works better than certification.” Pipada is part of a group of 12 farmers who has started their own organic shop, Rich & Fresh, in Kothrud, Pune, two years ago.
Pipada’s group has certification under government’s Participatory Guarantee System (PGS) that certifies all crops grown organically on the farm and provides each farmer with an individual certificate. Pipada says big procurers often do not trust PGS and prefer certification from private agencies which costs up to Rs 30,000 per year.
Arti Pankharaj of the Centre for Sustainable Agriculture, who is helping farmers in Wardha, Maharashtra, convert to organic, says that nailing down cheating is difficult. “In our area farmers mostly go for PGS but even fellow farmers in a group find it difficult to tell when one member is cheating.” She thinks consumers are better off with trust chains. “A committed farmer will not cheat because she will find organic cultivation beneficial too,” she says.
The affordability factor
One problem with certified organic food is that it becomes a premium niche product sold in swanky upmarket outlets out of the reach of the middle class. One of the main reasons trust marketing endeavours are succeeding is that they have managed to keep prices reasonable.
“We fix our prices in a way that is fair to the farmer as well as the customer,” says Shriram, “Our goods are certainly not cheap, but they don’t cost an arm and a leg either. And they remain stable.” This is particularly true for vegetable prices, she says, “Take tomatoes. Our price is Rs 38 a kg, irrespective of whether the market price is Rs 18 or Rs 80.”
Alpana Bose Tambe, a government employee in Wardha, Maharashtra, says, “There is a big difference in price between branded organic foods in supermarkets and food sold by grassroots organisations like the Gram Sewa Mandal. It is still priced higher than market food but you are sure you are getting good food.”
The stability in price also helps both farmers and consumers plan their production or spending more effectively.
Proof of the pudding
Any marketing endeavour’s success depends on consumer acceptance, and trust-based enterprises are proving their mettle on this count too. Restore, in existence since 2008, has a turnover of Rs 1 crore. Nalla Keerai and Rich & Fresh both do business worth Rs 3-4 lakh per month.
Kavitha Kuruganti of Alliance for Sustainable and Holistic Agriculture, a federation of organic farmer groups in India, says while it is not possible to get realistic estimate of the number of farmer groups and endeavours involved in trust-based organic food marketing in the country, numbers of both farmers and consumers are certainly growing.
“Finally,” says Vasant Futane, veteran organic farmer from village Rawala in Amravati district of Maharashtra, “Trust marketing is the only way ahead for making organic cultivation worthwhile to farmers and organic food products affordable to the common man.”
Bapat promises measures to strengthen FDA
PUNE: From staff crunch to ill-equipped laboratories, state food and drug minister Girish Bapat on Thursday reviewed Food and Drug Administration's (FDA) long-pending issues and promised that the state government will ensure their speedy resolution. The minister also asked FDA officials to work towards building the department's image.
"The state FDA currently has a 30% staff crunch. Besides, the department needs good office spaces, independent vehicles for officials, godowns for storing seized goods and well-equipped laboratories for precise and fast results of food samples drawn during surveillance. State FDA minister Girish Bapat promised us speedy resolution of all these issues and asked officials to work hard to further enhance FDA's image," said state FDA commissioner Purushottam Bhapkar. Replacing the Prevention of Food Adulteration Act 1954 and other seven rules/orders, the Food Safety and Standards Act 2006 and Rules and Regulations 2011 came into force across the country from August 5, 2011.
"Be it filling posts or bracing up our laboratories, we need to strengthen the department in all respects. That was the main topic of the minister's meeting. He promised that all of them will be considered and speedily resolved," Bhapkar said
Shashikant Kekare, joint commissioner (food), Pune division said, "Currently, we have to store the seized gutka in our cabins and office premises. This is inconvenient to us as well people who visit us for official work."
Food and Drug Administration (FDA) is the state government's prime organisation for consumer protection. The foremost duties of FDA is to ensure food is safe and prepared in hygienic condition, drugs and medical devices used for both humans as well as animals are safe and effective.
India must harmonise its food standards to global norms to ensure `Make in India’ succeeds
India must revisit its food standards if it has any serious intention of addressing the malnourishment issues in the country as also get its act together to ensure the success of `Make in India’ campaign.
Participating in the panel discussion at the India Food Forum, Jitendra Nautiyal, Regional Audit Manager of the certification body, NSF International said, “Many Quick Service Restaurant companies are keen to enter India but want to ensure audit of their suppliers here. However, there is a dilemma with respect to the harmonisation of these standards.”
In 2006, there was one central act that was passed converging eight archaic laws. However, it left the state laws untouched which also needed to be repealed.
“Food safety norms need to be evolved if Indian trade has to grow. For Pan-masala, you only need to add that it is injurious to health while the Indian regulator insists that Scotch must have `best before date’ on its label,” said Ujjwal Kumar, Executive Director, Food Safety, TFS Corporate Solutions.
Is it the safety of the food or the safety of the label? Expert panellists wondered at the panel discussion on the subject – Food Regulatory Guidelines – changes, challenges and way ahead.
Indian Foodlaws were enacted decades ago keeping in mind the issue related to adulteration and hence food safety as an issue remained restricted and neglected, said Dr. Pankaj Jaiminy, Assistant Vice-President, TUV SUD, South Asia.
According to Dr. Vaibhav Kulkarni, Director, Abbott Nutrition Regulatory Affairs, Abbott Nutrition International, “Getting product approvals process is going the wrong way in India and turning out to be the biggest challenge that particularly for importers and manufacturers of nutraceuticals.”
As per the present laws, one spends 6-18 months to get an approval which is valid for only one year and shipments for such products are getting stuck for such approvals, which have otherwise been coming into the country for the past 15 years, Kulkarni said.
The first half of the 8th edition of India Food Forum had sessions on how one can get inside a shoppers mind followed by a session on how the food retail industry will evolve in the next decade and the factor that drive this evolution.
Speaking on the purpose of influencing Indian shoppers in store of the Indian consumer, Manoj Kulkarni, Director, Shopper Marketing, Nielsen said, “41% people buy brands which they have planned on purchasing while 18% people decide to purchase a particular brand but buy another instead, 29% thought of purchasing a particular brand but did not purchase anything while the remaining 12% are just walk-ins with no intention of buying anything.”
Dissecting the three key trends in Indian Food sector, Craig Wimsatt, CEO, Bharti Retail said, "Firstly the offerings will continue to change in the food segment, secondly there will be a rapid increase in the food offerings and thirdly e-commerce space will serve consumer in a different and innovative manner.” He also mentioned about the changing scenario in consumer's preference in terms of brands and taste with the changing landscape.
Anjan Chatterjee, Founder, Speciality Restaurants commented, “Only innovation can redefine the Indian food industry. Every customer is now on a look-out to try out something new, something innovative. We as consumers are now changing the notion of 'Fine' dining to 'Fun' dining since people are now more experimental with their choices and tastes.”
Having a different point of view on redefinition of Indian Food industry, Martin Hill, Commercial Director, Fair Trade International emphasized on the importance and significance of trust and value to be imbibed amongst the customers.
Global cuisine gets a dash of local flavour
Serafina’s lasagna is made using bathua
The recent change in food safety and labelling guidelines set by the Food Safety and Standards Authority of India (FSSAI) has had a positive impact on the food industry in the city. Restaurants and hotel chains relying heavily on imported meats, seafood, cheeses, oils and even vegetables, have had to turn to locally available options because of the guidelines.
This has resulted in greater innovations from restaurateurs and chefs when it comes to planning their menus. From growing their own greens to finding new local alternatives, everyone is digging deep to find solutions.
Serafina, the New York-based north Italian eatery in Koramangala uses lamb from local abattoirs for their popular lamb chops, which is now called the Grilled Bannur Lamb Chops. Bannur is a small village near Srirangapatna where they rear a special breed of lamb. "In taste, the lamb is 80-85 per cent close to the New Zealand lamb chops," Chef Savardekar says. One of the few restaurants to have a Carpaccio Di Filetto (thin slices of raw beef filet), Savardekar says that they procured beef samples from Tamil Nadu and zeroed down on a particular breed since they need the highest quality meat for the Carpaccio.
Another interesting fallout of sourcing locally is the incorporation of desi greens and produce in fine dine. Serafina, for instance, has a seasonal River Green Lasagna on the menu. It's a regular lasagna but made with bathua (a leafy vegetable found during the winter months and similar to spinach).
Similarly, Manu Chandra, Executive Chef Olive Beach, Bangalore and Executive Chef and Partner Monkey Bar & The Fatty Bao, has a Spinach, Bathua Garlic soup with feta dumpling on the Olive Beach menu. "The boom in the restaurant business has meant a degradation in the supply chain over the last seven years. With many facing difficulty in sourcing, people are looking inward (for produce, and by extension, inspiration)," Chandra says. Olive Beach also serves a grilled chicken breast dish with lal saag (amaranth).
Farm to fork
For the diner, these trends are a win-win because it means more local, fresh food on your plate rather than frozen or packaged food that has travelled thousands of miles to reach you. Even for chefs there's more scope for experimentation and innovation. As Chef Chandra says he would rather serve freshly-caught Snapper or Tuna from Cochin or Lakshadweep than rely on frozen Cambodian Basa. And if Chef Savardekar has his way, you might just be chomping on Kerala arbi instead of mashed potatoes with your grilled lamb.
Aiming to become more self-sustaining, several city hotels and restaurants have set up kitchen gardens in their backyard. While these gardens can't sustain the needs of the hotel, they are helping chefs plan more seasonal specials. For instance, The Oberoi's winter menu features a handpicked selection of dishes celebrating seasonal local produce - heirloom tomatoes, baby greens, carrots, beets, micro-greens and many such products. They have a 800 square feet terrace garden where they grow herbs and edible flowers. All their European main course dishes are accompanied by a side salad — these are made with in-house produce.
Naveen MV, Managing Director, First Agro, which supplies zero pesticide produce from their farm in Talkad to 25 large hotel properties across Mumbai, Goa, Bangalore, Hyderabad says, "Food imports have become tough due to various compliances instituted by the FSSAI. Plus, many international hotels have Corporate Social Responsibility (CSR) of buying local and fresh produce in less than 100 km from the hotel to lower carbon footprint."
Regional specialties
When the US-based National Restaurant Asso-ciation asked 1300 chefs to predict what would still be hot in 2025, their top picks included environmental sustainability, local sourcing and healthier fare (minimally processed food). Incidentally, these three points are among 2015's culinary forecast too.
"Local, and fresher Indian formats. In other words, contemporizing of Indian cuisines," as Chef Chandra puts it, is the big trend of 2015. What this specifically means is that Indian food is no longer about the blanket North Indian / South Indian divide. The direction now is hyper local. "I feel like there is going to be a focus on the cuisines available in the micro markets," Chef Narang predicts.
FDA raids on Gutka sellers in Mira Road
The notorious 'Gutka Mafia' seems to be unfazed by the recent crackdown initiated by the Thane (rural) police and their FDA counterparts to clamp down on the illegal trade of banned tobacco products. A FDA team led by Assistant Commissioner Rajendra Runwal along with police personnel carried out raids in the Mira Road region on Wednesday. While four people have been booked in this context, guthka and scented tobacco products of various brands worth more than Rs 12,500 have been seized by the police team. The accused identified as Fayyaz Khan (19), Irfan Ansari (19), Asif Ansari (26) and Ahemed Ansari (41) have been charged under the relevant sections of the IPC and under regulations of the Food Safety and Standards (Prohibition and Restrictions on Sales) Regulations, 2011,” said Food Inspector Manek Jadhav.
Subscribe to:
Posts (Atom)