Mar 28, 2014

கடைகளில் காலாவதி உணவு பொருட்கள் விற்பனை - நடவடிக்கை எடுக்க கோரிக்கை

பரமக்குடி, மார்ச் 28: 
பரமக்குடி நகர் பகுதியில் உள்ள மளிகை கடைகளில் காலாவதியான உணவுப்பொருட்கள், ஐஎஸ்ஐ முத்திரை இல்லாத உணவுப்பொருட்கள் விற்பனை செய்யப்படுகின்றன. சுகாதாரத் துறை அதிகாரிகள் சோதனை நடத்தி நடவடிக்கை எடுக்க வேண்டும் என பொதுமக்கள் வலியுறுத்தி வருகின்றனர். 
பரமக்குடியில் உள்ள மளிகை கடைகள், பெட்டி கடைகளில் விற்கப்படும் பிஸ்கட் பாக்கெட்டுகள், குளிர்பானங்கள், தண்ணீர் பாக்கெட்டுகள்ள மற்றும் பாக்கெட்டுகளில் அடைத்து விற்கப்படும் மசாலா பொருட்கள், பேரிச்சம்பழம் ஆகியவற்றில் தயாரிப்பு தேதி, முடிவு தேதி இல்லை. சில பாக்கெட்டுகளில் இந்த தேதி பிரின்ட் செய்யப்பட்டிருந்தாலும், அவை காலாவதியான பின்னர, அந்த தேதிகளை அழித்து விடுகின்றனர். பொதுமக்களும் இந்த முறைகேட்டை கவனிக்காமல், இந்த பொருட்களை வாங்கி செல்கின்றனர். 
இவ்வாறு காலாவதியான பொருட்களை வாங்கி சென்று சாப்பிடும் பொதுமக்கள் உடல்நலக் குறைவால் அவதிப்பட்டு வருகின்றனர். எதனால் இந்த உடல்நலக்குறைவு ஏற்பட்டுள்ளது என்பதை கூட கிராம மக்கள் உணர்வதில்லை. 
வாந்தி, வயிற்றுப்போக்கு உள்ளிட்ட பாதிப்புகள் ஏற்பட்டால் மட்டுமே, இந்த உணவுப்பொருட்களால் ஏற்பட்டுள்ளது என்பதை உணர்ந்து கொள்கின்ற னர். 
எனவே பரமக்குடி நகர் பகுதியில் உள்ள கடைகளில் சுகாதாரத் துறை அதிகாரிகள் அடிக்கடி சோதனை மேற்கொள்ள வேண்டும் என்றும் காலாவதியான உணவுப்பொருட்களை விற்பனை செய்து வரும் கடைகளின் உரிமையாளர்கள் மீது கடும் நடவடிக்கை எடுக்க வேண்டும் என்றும் பொதுமக்கள் வலியுறுத்தி வருகின்ற னர். 
பரமக்குடியை சேர்ந்த ராஜேந்திரன் கூறுகையில், நகர் பகுதியில் கிராம மக்கள் அடிக்கடி வந்து செல்லும் இடங்களில் உள்ள கடைகளிலும், பஸ் ஸ்டாண்ட், அரசு மருத்துவமனை அருகே உள்ள கடைகளிலும் காலாவதியான உணவுப்பொருட்கள், குளிர்பானங்களை கடைக்காரர்கள் விற்பனை செய்கின்றனர். பஸ்களை பிடிக்க செல்லும் அவசரத்தில் செல்லும் பயணிகள் இந்த உணவுப்பொருட்களின் காலாவதி தேதியை பார்ப்பதில்லை. இதனால் கிராம மக்களிடம் கடைக்காரர்கள் தைரியமாக காலாவதியான உணவுப்பொருட்களை விற்பனை செய்கின்றனர். 
மேலும் காலாவதியான பிஸ்கெட் பாக்கெட்டுகள் உள்ளிட்ட பொருட்களை மிக குறைந்த விலைக்கு கடைக்காரர்களிடம் மொத்த வியாபாரிகள் விற்பனை செய்து விடுகின்றனர். தெரிந்தே இந்த முறைகேட்டில் ஈடுபடுவோர் மீது கடும் நடவடிக்கை எடுக்க வேண்டும் என்றார். 

8.10 லட்சம் மதிப்பிலான புகையிலை பொருட்கள் பறிமுதல்

கிருஷ்ணகிரி, மார்ச் 28: 
கிருஷ்ணகிரி மாவட்ட நியமன அலுவலர் (உணவு பாதுகாப்பு பிரிவு) டாக்டர் கலைவாணி, உணவு பாதுகாப்பு அலுவலர் ராஜசேகர், மதுவிலக்கு அமல் பிரிவு எஸ்ஐக்கள் ரவீந்திரன், ராமதாஸ், ஏட்டுகள் பிரபு, செந்தில்குமார் ஆகியோர் கிருஷ்ணகிரி & பெங்களூர் தேசிய நெடுஞ்சாலையில் குருபரப்பள்ளி ஆற்று பாலம் அருகே நேற்று வாகன தணிக்கையில் ஈடுபட்டிருந்தனர். 
அப்போது அவ்வழியே வந்த மினிலாரியை நிறுத்தி சோதனை செய்தனர். அதில் 8 லட்சத்து 10 ஆயிரம் மதிப்பிலான தடை செய்யப்பட்ட ஹான்ஸ் 45 மூட்டைகள் இருந்தது தெரியவந்தது. இந்த பொருட்கள் அனைத்தும் பெங்களூரில் சுரேஷ் என்பவரிடமிருந்து ஈரோட்டில் உள்ள சத்தீஷ்குமார் என்பவருக்கு, சேலம் மாவட்டம் செம்மாண்டப்பட்டியை சேர்ந்த லாரி ஓட்டுனரான கார்த்திக் (28), கிளீனர் ரங்கநாதன் (23) ஆகியோர் மூலம் எடுத்து செல்வதும் கண்டுபிடிக்கப்பட்டது.
பறிமுதல் செய்யப்பட்ட புகையிலை பொருட்களை மாவட்ட கலெக்டர் ராஜேஷ் பார்வையிட்டு, இதன் மீது உணவு பாதுகாப்பு தர நிர்ணய சட்டம் 2006ன் கீழ் நடவடிக்கை எடுக்கவும், பொருட்கள் அனைத்தையும் நுகர்பொருள் வாணிப கழக கிடங்கில் வைத்து சீல் வைக்கவும் உத்தரவிட்டார்.

Declaration of “Net Quantity” on food labels : Module 8


Net Quantity 
The net quantity of contents is the statement on the label which provides the actual amount of food in the container. 
From the net quantity mentioned on the label of the food product, the buyer can assess that for purchasing the particular quantity, how much he has to pocket out and he can also compare the quantity and the price of the similar product of different manufacturers. 
Though as per food laws FSS (Packaging and labelling) Regulation, 2011, it is not mandatory to mention the minimum retail price of the product, but the Legal Metrology (Packaged Commodities) Rules, makes its mandatory to mention the Maximum Retail Price (MRP) as well as the net weight of the food product along with guidelines that specific food commodities like biscuits, bread, tea, cereals and pulses etc. are to be packed and sold in recommended standard packages. The Food business Operator has also to follow the Legal Metrology (Packaged Commodities) Rules, in this regard. 
The declared quantity on a package should be accurate and it should not be less than the declared quantity, otherwise it will make the food product misbranded which attracts penalty. The Food Safety and Standards (Packaging and Labelling) Regulations 2011 notified by FSSAI requires that: 
(i) Net quantity by weight or volume or number has to be declared on every package of food; 
(ii) If a food is packed in a liquid medium, then the net quantity along with the drained weight of the food shall be mentioned on the label. 
(iii) In case of a package contains a large number of small items of confectionery and each wrapped separately, where it is not possible to exclude the weight of the wrappers, in this case the net weight may also include the weight of the wrapper. 
The accurate amount of contents or weight have to be mentioned on the food label, else the food product would be treated as misbranded and liable to be penalised under the regulations.

Choco crunch

Melting moment The best chocolates don’t lose shape and stay
crisp even when not refrigerated

Melting moment The best chocolates don’t lose shape and stay crisp even when not refrigerated
How well do you know the chocolate you are in love with?
“Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get,” is a quote made popular by the Oscar-winning film Forrest Gump. But if you kept the life-chocolate box analogy aside and analyse the chocolate itself, what would you get?
A recent study by Consumer Voice magazine looked at the various attributes of dark and milk chocolate brands available in India. In a country where Cadbury’s is synonymous with chocolate, Amul turned out to be the top performer both among milk and dark chocolates, as well as the most value-for-money brand. Nestle ranked second among milk chocolates. The testing centres were accredited to the National Accreditation Board for Testing and Calibration Laboratories.
Cocoa solids, the leftovers from cocoa butter extraction, are a key determinant of chocolate taste. The more the cocoa solids present, the more intense the taste. This factor was given a weightage of 15 in the analysis. National standards decree a minimum of two per cent cocoa for milk chocolates and 12 per cent for plain/dark chocolate. Among milk chocolates, Amul had the most cocoa solids, with a score of 12.36, followed by Hershey’s with 10.43. Amul Dark scored over Cadbury’s Bourneville too.
The Bureau of Indian Standards (BIS) stipulates that sugar should not exceed 55 per cent by mass, but Hershey’s (56.59) and Cadbury Dairy Milk (55.68) overshot that, the study found. Lindt Lindor contains the least (39.13) and yielded more calories than any of the other tested brands. It also contained the highest amount of cholesterol. Nestle Milk yielded the most calories after Lindt, but had the least cholesterol.
When cholesterol is mentioned, can fat be far behind? Fat, whether it’s milk solids or cocoa butter, is what imparts richness. The more the amount of fat, the richer and smoother the chocolate. Under Food Safety and Standards (FSS) Rules, total fat in chocolate should not be less than 25 per cent by mass. Lindt topped the charts here as well (45.14 per cent). However, Lindt Lindor contains vegetable fats (coconut, palm kernel and palm oil), which are not permitted by BIS, says Consumer Voice. Nestle Milk had the second-highest amount of fat (33.13 per cent).
And then we come to carbohydrates, which raise blood sugar more than any other nutrient. The study found Cadbury Bourneville contained the highest amount, followed by Hershey’s and Cadbury Dairy Milk.
Bourneville had the highest melting point (43 {+0} C). A high melting point is an advantage as the chocolates are less likely to lose form and crispness even when not refrigerated.
Mostly it’s good news for consumers. No synthetic food colour was detected, and moisture, which could play spoilsport, was less than one per cent. There were checks for yeast and mould, E. coli, S. aureus and salmonella, which could manifest due to poor hygiene in manufacture or storage. All the microbes were well below the maximum permissible limit, but Consumer Voice sounds a note of caution — that FSS rules do not mandate a standard requirement. The tests were mainly based on the Indian Standard specification for chocolates (IS: 1163–1992) and relevant FSS Rules 2011.
In the case of packaging, the study points out that Hershey’s did not feature a green/red dot to indicate vegetarian/non-vegetarian ingredients. Except for Chocon Milcreme, none of the brands mentioned the percentage of cocoa solids they contained.
Vitamin C is a weekly dose of consumer empowerment

Penalty for possessing adulterant

Subject to the provisions of this chapter, if any person who whether by himself or by any other person on his behalf, imports or manufactures for sale, or stores, sells or distribute any adulterant shall be liable – 
- where such adulterant is not injurious to health, to a penalty not exceeding two lakh rupees; 
- where such adulterant is injurious to health, to a penalty not exceeding ten lakh rupees. 
In a proceeding under sub-section (1), it shall not be a defence that the accused was holding such adulterant on behalf of any other person.

Tax Hygiene Uncalled For On Packaged Food Products: PHD Chamber

Mr. Vijay Sardana, Co-Chairman, Agri Business Committee of the PHD Chamber of Commerce and Industry on Tuesday asked the state governments to stop levying packaged food products with multiple taxes which are imposed on hygiene in poultry sector to enable India realize the real potential of food processing industry including that of poultry products. 
Addressing a roundtable on Poultry Marketing under aegis of the PHD Chamber of Commerce and Industry, Mr. Sardana said that nowhere in the world hygiene tax was imposed on packaged food products barring India. This is leading to health and food safety issues and preventing investments in India's infrastructure sector. 
In case, if it wanted its food processing industry to grow to its real potential, such illogical measures need to be shunned, especially when the unpacked food products are allowed to be sold off without any taxes he cautioned pointing out that food safety can not be compromised. 
Different states levy packaged food products with different slabs of tax hygiene ranging from 10 per cent to over 25 per cent without consulting the industry which not only discourage the entrepreneurs but also disconnect them with the consumers in the entire value chain of the industry, pointed out Mr. Sardana. 
He prescribed a multi-pronged strategy to market poultry products which include a suitable connect between farmers, middle men and retailer so that each stake holder's share of profit is protected in an equitable manner. Co-operative market approach was also recommended by him to sell off meat and poultry products. 
Global CEO AB Agri, Mr. David Yiend and Mr. Simon, representing AB Agri also shared their global experience with Indian poultry industry also stressing that time has come to look at livestock issues seriously in India.